HELDER
praktijk voor stressmanagement

Gelderstraat 53
NL-5081 AB Hilvarenbeek, Nederland

T: 06-53954184
E: info@praktijkhelder.nl

Welkom bij praktijk

HELDER

ophouden met roofbouwen 

Mijn visie is erop gebaseerd dat burn-out en burn-outklachten een gevolg zijn van een langdurige overbelasting en een gebrek aan herstel.


Deze overbelasting heeft als gevolg dat een aantal neuro-hormonale systemen in het lichaam ontregelt raken. Deze disbalans heeft een vergaande negatieve invloed op de vitaliteit, de functionele lichaamssystemen en het algeheel welbevinden. Met oververmoeidheid, een ontregelt stresssysteem en allerlei lichamelijke klachten tot gevolg.


Mijn visie is er daarom op gericht om allereerst de neuro-hormonale disbalans te herstellen zodat je in een betere (vitaliteits)conditie komt. Vanuit dit primaire herstel kan dan een begin gemaakt worden met het aanpakken van leef- en gedragsfactoren die je kwetsbaar maken voor overbelasting.

 

Stress

Stress is vrij vertaald de hoeveelheid spanning of druk die we ervaren. Wanneer de eisen die aan je worden gesteld of die je aan jezelf stelt, overeenkomen met wat je aankunt is er sprake van gezonde stress.

Soms echter, zijn de eisen die aan je gesteld worden groter dan wat je aankunt. En ook dat houd je best een tijdje vol. Raakt de balans echter te lang, te vaak of te sterk verstoord en is er onvoldoende gelegenheid voor herstel, dan spreken we van roofbouw.

 

Roofbouw

Als roofbouw lang duurt, kun je een chronisch stress syndroom (CSS) ontwikkelen. De klachten kunnen uiteenlopen van oververmoeidheid tot volledige uitputting. Artsen duiden het klachtenbeeld vaak als “overspannen”, “burnout”, of  “chronisch vermoeidheidssyndroom”

 

Symptomen

De eerste signalen zijn nogal vaag: niet lekker in je vel zitten, slecht slapen, opgejaagd gevoel, geen zin in je werk, geen zin in seks, vermoeidheid, geen zin in sociale contacten. Uiteindelijk ontstaat een gevoel van totaal opgebrand zijn.

 

Herken je jezelf in één of meer van onderstaande klachten, dan ben je bij mij aan het juiste adres en gaan we samen op weg naar herstel.

  • Je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt
  • Ontspannen gaat steeds moeilijker, je blijft steeds op scherp staan.
  • Je raakt sneller aangebrand, krijgt eerder ruzie, bent sneller emotioneel. Je incasseringsvermogen is op.
  • Je piekert, kunt dingen niet los laten.
  • Je spieren zijn te gespannen. Je hebt last van hoofdpijn, spierpijn, pijn in de rug of schouders.
  • Je bent futloos, na je werk kom je tot niets.
  • Je hebt de neiging om maar door te blijven werken. Je blijft langer op kantoor of neemt vaker werk mee naar huis. 
  • Je hebt concentratieproblemen, dwaalt makkelijk af en kunt je hoofd er maar moeilijk bij houden.
  • Je maakt meer fouten en vergeet dingen.
  • Je kunt niet meer creatief denken en loopt vast in je eigen patronen.
  • Je valt slecht in slaap, slaapt niet door. Als je opstaat ben je nog moe.
  • Je bent sneller ziek. Je weerstand neemt af.